Isnin, 29 Julai 2019

kehebatan Ulama Muritania

Sempat capture. Kisah yang sangat 'rare' dan menarik. Tentang rutin hidup Syeikh Murabit Alhajj, guru kepada Syeikh Hamza Yousuf.
.
Buku susunan Ustaz Muhadir Hj Joll ni sangat sesuai dijadikan sumber, buat kita kisahkan pula pada masyarakat atau keluarga.
.
Teringat guru pernah cerita, tentang kehebatan Ulama Muritania. Katanya, Ulama Mesir alim waktu siang, namun waktu malam Ulama Mauritania lagi alim. Sebab sistem mereka adalah hafalan. Berbanding Mesir yang lebih kepada sistem mentelaah kitab. Jadi, semua ilmu pelajar di Mauritania ada dalam kepala.
.
Kerana jika di Muritania, Guru mengajar, pelajar tulis di satu papan dikenali luth. Bila nak tulis benda baru, pelajar tu perlu hafal dulu pelajaran tadi, baru boleh padam. Jadi semua yang dia pelajari tersimpan dalam otak. Kaedah begini terkenal di Mali, Senegal dan negara belah Utara Afrika.
.
Antara tokoh dari belah sana yang mungkin ramai  kenal, ialah Syeikh ibrahim Mali. Salah seorang tenaga pengajar di Jami' Alazhar, Kaherah (Tak pasti masih mengajar atau tidak).
.
.
Best !