Jumaat, 19 Julai 2019

[ Rahmat di bulan Ramadhan; ]

[ Rahmat di bulan Ramadhan; ]
.
.
Sebenarnya lama juga krik.. krik. Sebab ikutkan, sepatutnya dekat sebulan dah Ustaz Zul Mukhsah mulakan bacaan Matan Maqsud. Tapi kitab tak ada. Di Kuantan tiada. Seorang sahabat cuba cari di Kelantan, hubungi Syarikat Jaafar Rawas. Pun tak ada. Bayangkan. Kalau Jaafar Rawas pun takde. Yang lain lagilah. Ada satu solusi lain, photostat Kitab Ustaz. Tapi rasa tak sedap pula pakai Kitab Photostat.
.
Tadi masa lepas kelas syarah syeikh khalid, terdetik nak hebohkan problem ni. Jadi tulislah dalam group geng Dauroh Hadis. Ustaz Khairul cadangkan tanya Pustaka Tok Kenali. See, bila kita tanya pendapat ramai, insha Allah banyaklah idea fresh akan muncul. Idea ni memang tak terlintas. Jadi terus hubungi Pustaka Tok Kenali. Sayangnya, diorang pun tiada juga.
.
Tiba-tiba petang ini ada seorang kenalan tak dikenali call wasap. Bagitau ada di KL dan terjumpa kitab ni. Kenalan sama-sama dalam group Dauwoh Hadis. Tanpa berlengoh, terus setuju.
.
Pengajaran mudah petang ni. Bukan semua perkara kita perlu fikir. Adakala ceritakan sahaja, nanti adalah yang boleh bantu insha Allah.
.
Alhamdulillah. Tiada aral. Minggu depan Ustaz Zul akan mula syarah Matan Maqsud. Matan yang ketiga setelah Matan Bina dan Matan Izzi. Dalam Ilmu Saraf. Bertempat di Surau Haji Mubin Kampung Padang. (depan masjid dan sekolah vokasional Kampung Padang).
.
.
Jemput mari deh.