Ahad, 25 Disember 2011

Nasihat Seorang Guru Berjubah

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله



Hati Mahukan Ketenangan

Di setiap sudut.. di setiap pelusuk, berlarilah ke penjuru Timur @terbanglah ke dataran Barat sana, nescaya kita akan dapati Jiwa seluruh manusia sedang bergolak... Hati mahukan 'ketenangan'... Namun di atas Pentas Alam tidak berlaku sedemikian. Kerosakan berlaku di sana sini. Angkara Fitnah & Nafsu menyebabkan tercetusnya peperangan demi peperangan, tiada lagi kawasan yang selamat & aman, Akhlak manusia juga menjadi semakin buruk & cukup2 menakutkan.......
Wahhh..!!!........apa sudah jadi ni?????
Ayah.... Ibu..... Kawan2.... kemanakah kalian menghilang? dimanakh tempat yang selamat untuk ku berlindung?? Ya Allah... Aku tak perlukan lagi semua nikmat selama ini..!! Cukuplah jika Kau peliharakan diriku... Kau sentiasa berada di sampingku, Ambillah aku bertemu dengan-Mu sekarang juga Ya Allah, Aku benar2 takut dengan Alam ini...... TOLONGLAH AKU Ya ALLAH.. !!!


ORANG TUA BERJUBAH
Sedang Jiwa merintih sesal, tiba2 bahu ini diusap lembut oleh satu tangan, Lantas mata menoleh & pandangan bertembung. Seorang tua yang berjubah & berserban, wajahnya cukup2 Bersih & menyejukkan mata memandang. Ya Allah...apakah perasaan ini? Bahu terasa ringan dari segala beban. Sambil tersenyum ia sisip & genggamkan tangan ini dengan Senaskah Kitab... Cengkaman tangannya yang erat seolah2 berjaya menanamkan kembali semangat ke dalam diri. Seraya itu mulutnya dirapatkan ke telinga ini & ia berbisik perlahan....
Anakku... Usahlah bersedih gundah,
Kitab ini adalah Ubat untuk segala masalah jiwamu,
Nah... jika kamu mahu, Insya Allah akan aku ajarkan kamu makna Hidup ini & Bagaimana mahu kau uruskannya... berpandukan kitab ini.
Anakku...(sambil memimpin tangan)Mari kita ke Pohon Besar itu... Justeru nanti Aku akan beritahumu rahsia2 yang telah di simpan oleh Rasul kita, Juga akan ku tunjukkan seni kehidupan yang ku warisi daripada Sahabat2 Baginda.
Anakku...(sambil tersenyum)Alam ini musnah kerana tidak mahu tunduk kepada Allah. Pulihkan kembali ia dengan Panduan Allah..... Insya Allah semuanya akan kembali terkawal(^^,)..


.:::: Sahabat.. Orang tua itulah perumpamaan bagi Ulama'2 kita yang masih hidup di saat ini.








Pakwan:
Kita adalah Pencinta Jalan Allah, kita adalah utusan yang perlu merawat Alam ini. Namun ianya tidakkan sesekali berjaya jika kita sia2kan ULAMA' & ILMU RAWAT yang sedang mereka TITIPKAN kepada kita.