Rabu, 25 Mac 2020

Alhamdulillah. Akhirnya lamaran THESIS diterima.

Alhamdulillah. Akhirnya lamaran diterima.
.
Hehe. Kalau tau dek geng pondok. Mau bising ni.
.
Dalam bab join aliran moden. STAM, Diploma,  Degree, Pasca Sarjana. Semua sistem belajar yang libatkan sijil. Tak dinafi. Tok-tok guru saling berbeza pandangan. Ada ribat di Yaman, kerajaan Malaysia nak iktiraf sijilnya. Namun, mereka menolak. Kata guru. Mungkin kalau ribat itu bersetuju, maka hadaf penuntut ilmu ke sana akan sikit-sikit dipesong. Dari menuntut ilmu kepada menuntut sijil.
.
Ada sebahagian Kepala Mutollaah di Fatoni, walau ilmu dah kemas dan dah berkeluarga dan beranak pinak pun. Tapi Baba-baba di sana paksa juga ke Mesir, ambil degree. Walau macam celup je. Walau ilmu tu semua dia dah mahir. Memandangkan keperluan sijil tersebut. Sebagai benteng dari campur tangan pengaruh luar di Patani.
.
Ada sebahagian guru Pondok kami di Kelantan dulu. Sangat marah dengan budaya sijil. Sebab apa nak sijil? Sebab nak dakwah didengari? Tujuan tu pun dah lari ! Dakwah tu Allah yang bagi kesan.
.
Ada sebahagian guru. Wajibkan pelajarnya belajar sampai PhD. Kena terjun ke dunia ipt. Kena jaga dunia ipt. Kerana dari situlah lahirnya guru-guru dan ahli akademik yang akan membimbing halatuju umat.
.
Terlalu banyak pro dan kontranya dalam kalangan tok-tok faqir. Secara general, yang tidak bersetuju adalah kerana hadaf menuntut ilmu akan lari dari matlamat kerana Allah. Dan yang menggalak, adalah kerana memikirkan mafsadah yang lebih besar أخف الضرارين . Apapun, Pesan Syeikh Dr.Yusri Rushd;
.
"Jadilah itqan (mahir/pakar) di mana sahaja kamu berada"
.
 فَإِذَا عَزَمۡتَ فَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ یُحِبُّ ٱلۡمُتَوَكِّلِینَ