Rabu, 25 Mac 2020

Tok Nenek kita punya penangan

Tok Nenek kita punya penangan. Boleh tahan. Teruja pula malam ni. Ok kita kongsi sikit ye.
.
Begini. Belek sebuah buku. Terjumpa satu benda yang sangat mengujakan. Kita selalu dengar "Hukum Qonun Melaka" dan "Undang-undang Laut Melaka" kan?
.
Ok. Ini antara undang-undang terawal dan tersusun di tanah melayu, khususnya di zaman kesultanan Melayu Melaka (1400-1451M). Sebelum ada undang-undang yang dibawa zaman Portugis (1511-1641M), Belanda (1641-1824M) dan Sebelum British bawa masuk Common Law (1826M) yang kita duk pakai sekarang. Apa yang menarik?
.
Rupanya. Hukum Qonun Melaka mencedok rujukan dari Kitab الغاية والتقريب atau masyhur kita gelar Matan Abi Syuja'. Juga cedok dari syarahnya Kitab فتح القريب dan termasuk hasyiahnya حاشية الباجوري.
.
Jadi. Pi Mai Pi Mai tang tu juga. Rupanya nenek moyang kita pun lalu jalan sama.
.
Teringat di Ardil kinanah dulu. Bagi mereka yang nak mendalami Ilmu Fiqh. Antara pantangnya, kita langkah tertib kitab. Jadi sebagai مبتدئ atau baru nak mula. Kita perlu lalu matan asas. Antaranya Matan Abi Syuja' (Yang ini lah diambil jadi asas kepada Hukum Qonun Melaka), Safinatun Naja, ar-Risalah al-Jamiah atau Matan Zubad Ibn Roslan.
.
Siap setiap kali pelajar baru sampai. Maka akan ada slot yang diisi oleh para masyaikh atau ustaz-ustaz lama. Muhadarah tentang tertib kitab dan pengajian je. Nak tunjuk, betapa pentingnya follow tertib kitab.
.
Biasa kita diajar merujuk syarahnya. Nailur Raja', Manarul huda atau Kasyifatus Saja. Kemudian diadu dengan Haysiah al-Bajuri atau al-Iqna'. Kemudian, usik al-Yaqutun Nafis dan syarahnya. Kemudian barulah boleh belajar kitab yang lagi rumit macam بشرى الكريم, syarah kepada المقدمة الحضرمية.
.
Satu hari waktu pengajian. Ada seorang teman bawa datang satu masail. Dengar je masail tu. Habib Ahmad al-Maqdi terus marah. Bukan sebab tak dapat jawab. Tapi sebab habib tau, sahabat tu sedang petik masail dari kitab tertib atas dari level kami. Biasalah Habib Ahmad, kalau dan membebel (baca mendidik), memang lamalah. Tapi best, banyak istifadah dapat.
.
Tapi kan. Ada satu perkara yang pelik, yang lama dah duk bermain di fikiran ni. Orang dulu kan hebat. Kitab jawi dulu, nak baca dia pun kita kena mahir Nahu Arab. Sumber ambilan bukan main-main. Level tinggi. Main Nihayah n Tuhfah Muhtaj. Hatta, semua ilmu yang ada kini pun dinaqol dari mereka juga. Cuma satu, kenapa orang dulu tak pakai tudung?
.
Pernah belek gambar-gambar Mie (panggilan keluarga untuk ibuku) masa muda dan kawan-kawannya. Padahal dah di Kulliah Sultan Abu Bakar, makna lepas Sekolah Menengah. Tapi semua pakai selendang separuh kepala je. Walau ustazah. Free hair jalan tepi pantai tu biasa. Cuba lihat gambar orang dulu-dulu. Tahun 50-60an.
.
Tanya Mie. Katanya mungkin 'kesedaran' masa tu takde. Tanya balik, waktu bila orang Malaysia start pakai tudung ni? Kata Mie, seingatnya waktu al-Arqam muncul. Depalah yang tekankan bab aurat ni (Abaikan dulu bab akidahnya ye). Apatah yang bahan tu bukan calang-calang orang. Ustaz Mokhtar tu dengar mantap ilmunya.
.
Teringat Ustaz Syed Abdul Qadir Aljoofri beritau. "Sebab apa. Islam yang masuk ke Tanah Melayu ni dipegang kemas?" Marilah mana penjajah pun. Akidah rakyat kita tak goyah. Sedangkan, Negara India pun lebih kurang kita kemasukan Islamnya? kenapa Hindu yang mendominasi?
.
Sebab yang bawa masuk Islam ke Malaysia ialah Pendakwah Sufi dan yang bawa Islam ke India ialah Pendakwah Fiqh. Pendakwah Sufi pentingkan keteguhan hati, adapun pendakwah fiqh lebih pentingkan kepada hukum-hakam, halal-haram.
.
(Note: Ustaz Syed Abdul Qadir Aljufri antara kepala mutollaah yang terkenal di ardil kinanah dulu).