Rabu, 25 Mac 2020

Baru ni sahabat baik telefon

Baru ni sahabat baik telefon. Berkongsi rasa marah, kecewa, give-up dengan apa yang berlaku. Masalah dengan investor, peruncit, sikap share-holder.
.
Sebenarnya sahabat call sehari sebelumnya, tapi dah terlelap. Malam berikutnya baru ada peluang call balik. Tapi bagus juga, ada hikmahnya.
.
Tanya balik. Masa sahabat miss-call semalam, dalam pukul berapa? Pukul 12malam. Sahabat tidur pukul berapa semalam? Dalam pukul 1.30pg. Sepanjang 1 jam setengah tu, apa yang bermain di otak?: Nak berhenti, balik Kuantan, buat food-panda, cari kerja makan gaji, boleh lepak-lepak dengan kawan, tak nak dah fikir masalah bisnes.
.
Ok malam ni. Apa pula yang sahabat fikir?: Baru tengahari tadi dapat tender baru, ada investor yang sedia suntik modal, nak buka company baru, dengan 2-3 share-holder yang sekepala. Mungkin lepas ni berpindah ke negeri selatan.
.
Hehehe... 180° berbeza terus. Dari apa yang duk rungsing malam semalam.
.
Teringat pesan Syeikh Rohimuddin, Sidi Lokman. Ambil mafhum, syarahnya berbeza.
.
Kita diberikan 3 masa. MASA LALU, ianya dah berlalu. Tak mungkin kita dapat balik. Jadi kenapa susah hati, runsing otak fikirkannya? MASA AKAN DATANG. Ianya belum berlaku. Kita tak tahu pun apa taqdir kita. Malah, hampir keseluruhan apa yang kita fikir tentang masa akan datang, ianya tak berlaku pun (Talluq kepada Qadar Allah jua). Jadi kenapa masih nak buat silap? Bersungguh fikir masa depan? Untuk benda yang takkan berlaku? (Saje bagi ayat provok). Dari 12 malam-1.30 pagi fikir benda sia-sia. MASA SEKARANG. Itu baru milik kita. Kan cantik kalau waktu tu lupakan segala masalah.
.
Kalau beria fikir, bukan boleh settle pun. Baik ambik wuduk, solat istikharah. Minta Allah berikan petunjuk. Jalan-jalan tengok bandar (sahabat di satu negeri waktu tu), lepak mamak, Buat apa yang kita suka. Lupakan masalah. Relaks-kan kepala. Beri badan enjoy. Ada perkara, kita perlu rancang awal. Ada perkara, kita terlalu awal rancang.
.
Sahabat gelak. Ye tak ye juga.. katanya.
.
.
Dah minta izin dari sahabat untuk share. Ayat, isi perbualan banyak diubah. Untuk sorokkan identiti. Wallahu'alam