Rabu, 25 Mac 2020

Soalan nak mohon tauliah ngajar di Pahang mencabar.

Hari ni meriah dalam group.
.
Topiknya, soalan nak mohon tauliah ngajar di Pahang mencabar. Soalan tara orang mondok bertahun-tahun. Tara kepala mutollaah. Tak nak usik negatif. Kita cerita yang positif je lah ye.
.
Ada bagus sebenarnya. Walau kalau kena ke kita, mungkin cuak juga. Soalan tara, kalau habis Faridah al-Faroid atau Bakuroh al-Amani pun belum tentu boleh jawab. Positifnya, kita dapat jaga kualiti pengajian di Masjid dan Surau di Pahang.
.
Teringat guru cerita. Kalau di Kelantan dulu-dulu. Tauliahnya takut orang nak ambil. Orang majlis awal-awal suruh ambik dengan tok guru. Kalau tok guru sign, lepaslah.
.
Tok guru pula. Dia tau orang ngaji pondok, dia tak tanya soalan feqah, sebab tahu boleh jawab. Awal-awal dia suruh perdengarkan hafalan as-Sajadah dan Yaasin. Ok lah ramai lepas.
.
Soalan kedua, Tok guru buka Kitab فتح الوهاب. Syarah kepada منهج الطلاب. Buka tengah kitab. Tunjuk kat tengah kitab. "Hah baca ! ". "Hah yang ni i'rob apa?, Yang ni i'rob apa?".
.
Kitab قتح الوهاب ni antara kitab arab yang susah dibaca (untuk faham murod musonnif). Imam Ibn Hajar memang terkenal dengan ibarat kitabnya yang sukar.
.
Kata Abdullah Ibn al-Mubarak;
.
الإسناد من الدين. ولولا الإسناد لقال من شاء ماشاء.
.
"Sanad itu sebahagian daripada agama. Jika tidaklah kerana sanad. Maka semua orang akan cakap apa dia nak cakap".
.
Teringat cerita guru. Orang dulu, mengaji lama. Sampailah tok guru beri isyarat suruh mengajar, baru dia mengajar. Ada yang berpuluh tahun mengaji, lepas tu baru kelik (balik) buka pondok. Ada yang guru meninggal baru kelik. Sebab itu ilmu orang dulu-dulu 'masak'. Ilmunya dah matang. Banyak kitab dia dah lalu.
.
Ramai ibu bapa berebut nak hantar anak² ke Maahad Tahfiz, sebab nampak 'hasil' tu. Boleh hafaz al-Quran.
.
Tapi menghantar anak  tamaqqun dalam Fiqh juga Fardhu Kifayah. Kita tak ramai jumpa طلاب الشريعة yang mampu naqol nas dari kitab atau matan dengan baik, yang mampu bahas masail dengan دقيق.  Inilah masanya !
.
فتأمل