Rabu, 25 Mac 2020

Keluarga ar-Rajhi dan Maktabah Syamilah.

Secara peribadi. Kita amat terhutang budi dengan keluarga ar-Rajhi. Menurut guru. Muhammad bin Abdul Aziz ar-Rajhi telah membeli hak cipta dari semua koleksi kitab dalam Maktabah Syamilah. Sebuah gedung perpustakaan di alam maya. Terdapat sekitar hampir 7000 kitab terkenal di dalamnya. Menyebabkan kita dapat mengambil istifadah dengan gratis.
.
Tanda kasih Sulaiman bin Abdul Aziz ar-Rajhi kepada ibunya. Dibuatkan sebuah masjid (seperti dalam video), diniatkan wakaf bagi ibunya Aisyah ar-Rajhi. Setiap kali orang mengambil manfaat, maka pahalanya akan mengalir kepada ibunya Aisyah.
.
Teringat Ustaz Nazrul bercerita. Waktu membacakan Kitab Bulughil Maram Syeikh Idris al-Marbawi;
.
Di belakang Masjid al-Azhar ada sebuah kawasan. Dibina khusus oleh orang. Untuk memberikan makan kepada Anjing.
.
Di atas kubah Masjid Imam Syafie di Saidah Aisyah. Ada sebuah replika kapal kecil. Selain sebagai isyarat kepada keluasan ilmu Imam Syafie. Ada juga yang mengatakan, ianya adalah tempat untuk memberi makan burung.
.
Di Syria. Lama dahulu. Ada kawasan khusus untuk perbekalan musafir. Musafir yang membutuhkan keperluan perjalanan, boleh ambil secara percuma di sini.
.
Baru ni ada jemaah panggil. Dia ajak mampir ke almari masjid. Dicapainya sebuah kitab kumpulan hadis tentang tasawwuf. Dikatakan: " Ada dah kitab ni? Saya hadiahkan ye. Saya beli dari Ustaz **** kelmarin. Guna buat ngajar kat orang ye".
.
Tabiat tok nenek kita dulu-dulu unik. Mereka selalu bersedekah kain pelekat dan tudung mengkana. Tapi bila fikir, pandai juga. Lama pahalanya mengalir. Sebab lama nak boleh ke rosak.
.
Di atas kaabah ada sebuah pancuran emas, tempat air hujan dialir keluar dari atap, namanya miz'ab. Ianya diperbuat dari emas. Mulanya dibuat menggunakan wang pemerintah. Namun selalu dicuri orang. Akhirnya ulama di sana mencadangkan, agar dibuat dari wang sumbangan umat Islam. Alhamdulillah. Sampai sekarang tak dicuri orang.
.
-عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: ذَكَرْنَا عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ ﷺ الزِّيَادَةَ فِي الْعُمْرِ فَقَالَ: " إِنَّ اللَّهَ لَا يُؤَخِّرُ نَفْسًا إِذَا جَاءَ أَجْلُهَا، وَإِنَّمَا الزِّيَادَةُ فِي الْعُمْرِ أَنْ يَرْزُقَ اللَّهُ العبدَ ذُرية صَالِحَةً يَدْعُونَ لَهُ، فَيَلْحَقُهُ دُعَاؤُهُمْ فِي قَبْرِهِ"
.
Bila sampai waktu seseorang itu pergi. Allah takkan lanjutkan usianya. Namun cara Allah tambahkan nilai umurnya. Adalah dengan mengurniakan rezeki anak yang soleh. Yang  berterusan mendoakan dirinya. Maka doa anak tersebut akan sentiasa sampai kepadanya.
.
Mie pernah bercerita. Lama lepas isteri seorang gurunya meninggal. Ada rakannya bermimpi. Melihat isterinya itu kecapi nikmat di alam barzakh. Tertanya juga kenapa. Isterinya menjawab, suaminya selalu sedekahkan bacakan Yaasin buatnya.
.
Logik juga. Teringat Hadis Soheh riwayat Abu Dawud;
.
اقرءوا يس على موتاكم.
.
" Bacalah Yaasin keatas mereka yang telah pergi."
.
Rindu pula kelas Syeikh Yusri di jabal Muqottam. Agaknya kitab apalah yang Syeikh baca sekarang ye. Teringat masa Syeikh baca Sunan Nasaei dulu. Bestnya..