Rabu, 25 Mac 2020

Belajar berkata "Aku tak tahu"

Adakala. Soalan akan datang tiba². Yang perlukan jawapan segera. Dalam 15/10 minit dah nakkan jawapan. Jika masail tu tidak  terhadam, waktu itulah amanah ilmu akan teruji. Nak pakai hentam kromo, yang mungkin lepas sebentar, namun sesalnya seumur hidup. Atau mintakan tempoh.
.
Waktu inilah pentingnya kitab² yang telah pernah belajar disimpan dalam bentuk PDF. Tidak hanya syarah atau hasyiah. Kitab fatwa n ijtihad tentang isu mua'sirah (semasa) juga perlu disimpan. Paling penting, dalam kepala dah kena nampak, kat mana nak cari masail tersebut.
.
Pesan Habib Ahmad al-Maqdi berkali²;
.
تعلم لا أدري كما تتعلم أدري..
.
Belajarlah untuk melafazkan kata² "Aku tak tahu". Sebagaimana kamu belajar mengatakan "Aku tahu".
.
Untuk berkata "Aku tahu" tu payah. Sebab kena belajar. Untuk berkata "Aku tak tahu" pun payah juga.