Rabu, 25 Mac 2020

Ramai boleh ngajar Kitab Fiqh tapi tidak Kitab Usuluddin.

Teringat kata Tg.Ridhouddin Pondok Ihya Ulumiddin. Ramai boleh ngajar Kitab Fiqh. Tapi tak ramai boleh ngajar Kitab Usuluddin.
.
Kitab Akidah atau Tauhid ni biasa nipis-nipis je. Tapi dia punya syarah, memang pening. Bab iftiqar pun dah pening. Kitab Faridatul Faraid contohnya.
.
Belum main taa'luq suluhil qodim, tanjizil hadis, qobdoh lagi. Bahas khilaf diantara Imam Abu Mansur al-Maturidi dan Imam Abu Hasan al-Ashaari dalam bab sifat ma'nawiyah lagi. Pergh, mencabar otak sungguh.
.
Baru ni dengar Tg.Ridhoduddin bercerita. Syeikh Yasin al-Fadani kelebihannya pada mengarang kitab. Tapi Syeikh Qadir al-Mandili, kelebihannya pada lidah yang petah. Sama macam di Syria. Kata Tg.Ridhouddin, Syeikh Wahbah az-Zuhaili karang kitab banyak. Tapi kalau dari sudut ramai datang menadah, Syeikh Said Ramadhan al-Buthi lagi ramai. Tapi Syeikh Said Ramadhan al-Buthi kalah pula dari sudut jumlah karangan.
.
Teringat cerita Ustaz Khairul Azmi. Kalau ngaji hadis. Nama Imam Ibn Solah antara nama yang kita selalu dengar, antara tokoh besar dalam Ilmu Mustalah hadis. Pengarang kitab Fatawa Ibn Solah. Tapi tahukah kita, Imam Ibn Solah adalah seorang Ulama yang suka beruzlah, tidak suka bercampur orang ramai. Justeru cara Imam Ibn Solah nak kembangkan ilmunya, adalah dengan menulis kitab.
.
Baru ni kawan berkongsi cerita menarik. Imam an-Nawawi ada satu tabiat yang unik. Beliau selalu bersedekah di jalanan yang beliau lalu. Dengan niat, supaya Allah tutup matanya dari melihat kekurangan gurunya.
.
Kisah ulama dan orang-orang soleh ni seronok dihayati. Melembutkan hati. Mungkin sebab tu Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah buat Kitab قيمة الزمان عند العلماء dan الصفحات من صبر العلماء.  Hatta, kitab qimatuz zaman tu, hasil kajian Syeikh Abdul Fattah selama 20 tahun.
.
Pesan Habib Ahmad al-Maqdi. Syeikh Ali Jum'ah pun pernah berpesan;
.
من لا شيخ له فليكثر الصلاة على النبي
.
Perbanyakkanlah selawat ke atas nabi. Jika kita berada di tempat yang asing. Takde biah. Takde orang alim. Takde yang boleh membimbing.
.
Mudah-mudahan Allah memelihara kita.