Rabu, 25 Mac 2020

Imam Syafie pernah ditanya soalan.

Lama Sang Imam terdiam. Sehingga yang bertanya menyangka Imam Syafie tidak tahu jawapannya. Sang Imam akhirnya bersuara. Aku bukan tidak tahu. Tapi, aku tengah berfikir. Mana lebih baik, sama ada aku menjawabnya atau tidak.
.
Sewaktu pengajian bersama Ustaz Khairul Azmi. Terjumpa satu quote kata² menarik dari Saidina Abu Hurairah.ra: "Andaikata aku khabarkan seluruh perkara yang aku tahu, nescaya dah lama aku kena pancung".
.
(Lupa quote dari kitab apa. Nanti semak semula n paste insha Allah).
.
Ada suatu waktu tu, di Jami' al-Azhar. Syeikh Usamah al-Azhari selesai berikan syarahan. Tiba² ada satu ammu ni duduk bersila depan Syeikh. Dia kata, apa yang syeikh sampaikan tu tinggi sangat. Dia tak faham. Cuba ajar apa yang rendah² je, dia boleh faham. Sambil buka satu kitab. Hadirin ada yang gelak n ada yang cemas juga, takut juga ammu tu apa²-kan syeikh.
.
Syeikh Usamah tidak terus ajar apa yang diminta. Sebaliknya syeikh berikan penerangan. Apa yang aku ajarkan ni memang silibus untuk pengajian ini. Adapun untuk belajar marhalah lain, kamu bolehlah belajar di tempat yang lain. Yang menyediakan silibus bagi marhalah kamu.
.
Pesan al-Fadhil Ustaz Nazrul Nasir dalam salah satu pengajian. Bukan semua soalan perlu diberikan jawapan. Adakala perlu dijawab dengan soalan.
.
Teringat dalam salah satu temuramah bersama al-Fadhil Dr.Zulkifli Mohd al-Bakri (bukan bermaksud setuju dengan semua dari beliau, sekadar mengambil ibrah yang baik). Ketika dalam soal jawab bersama Saudara Amin dalam TV al-Hijrah. Saudara Amin hanya berikan  dua pilihan jawapan, YA atau TIDAK. Dr.Zul keberatan cara begitu, cara objektif. Dr.Zul nak berikan cara subjektif, yang tidak boleh dengan hanya berkata YA atau TIDAK. Perlu dirincikan. Sampai ke program ber-jeda untuk iklan, Dr.Zul tetap tegas dengan pendiriannya. Saudara Amin tak berjaya mempengaruhi..
.
Begitulah adat bermasyarakat. Adakala bukan benar, salah tu yang penting. Lagi dibimbang. Takut dengan peristiwa yang langsung tiada kaitan dengan kita pun. Kita pula terpalit dosa. Nauzubillah min zalik.
.
Pesan Syeikhuna: Syeikh Rohimuddin an-Nawawi al-Bantani:  https://youtu.be/HvbUaW48ohg