Rabu, 25 Mac 2020

Nak hidupkan majlis taklim

Lepas Zohor tadi lama berbual. Dengan sorang anak muda. Katanya nak hidupkan majlis taklim ditempatnya belajar. Tapi risau pula nak cari dana. Lagi satu, katanya tak ramai kawan²nya yang suka majlis talaqqi. Acapkali bila buat, dia sorang je yang datang.
.
Saja berkongsi dengannya tentang Baitus Safra di Abbas Aqqod, Kaherah. Dulu masa nak 'run' kelas tu, kami kumpul dana. Kami kutip dalam 50 genih sorang/bulan. Matawang Malaysia dalam RM25 waktu tu. Alhamdulillah, cukup untuk bayar saguhati Habib, jus n kudapan, alat tulis dan keperluan kelas. Sambil tak nafi, ada juga sumbangan peribadi dari teman².
.
Pelajar pun kami pilih dari kalangan mereka yang suka talaqqi. Buat satu dawroh. Pastikan iklan dan jemputan tu menyeluruh. Nanti waktu dawroh, take-note mereka yang excited dengan dawroh. Yang setia dengar sampai habis. Ambil database mereka. Mereka inilah yang bagus untuk diajak sama² hidupkan majlis taklim. Biasanya, untuk kutip dana mereka tak berkira. Apatah lagi kalau tau untuk khidmat pengajian.
.
Saja bagi motivasi. Untuk hidupkan majlis taklim di satu² tempat. Perlukan penggerak. Ambil contoh beberapa tempat dulu, bukan hidup pun majlis taklim. Padahal orang alim ramai, tapi lepas ada penggerak. barulah Majlis Taklim tu hidup. Di UIA Gombak dulu Ustaz Muhadir Haji Jol. Ustaz Saiful di Mat'am Abu Aish. UKM, UM dengan Tg.Ridhouddin. Dr.Mahyuddin di UMP. UTM dengan Dr.Syed Naquib al-Attas. Ustaz Azlan dulu di MTNP.
.
Luahnya lagi. Kenapa semangat tempatnya tak sama semangat talaqqi pelajar di Mesir ye? Soalan ni payah nak jawab. Mungkin sebab 'gerakan' kesedaran yang dilancar ustaz² lama? Wallahua'lam.