Rabu, 25 Mac 2020

Beberapa tahun lepas

Beberapa tahun lepas. Ada sorang penjaga wasap. Kata, anaknya ada masalah anxiety disorder. Jadi kak ni mohon maaf, jika anaknya ada timbulkan masalah. Dan mohon banyak bersabar.
.
Mulanya tak perasan juga. Tapi bila amati. Baru perasan.
.
Disorder tu bolehlah teka. Tapi anxiety tu apa pula. Bila rujuk google n tanyakan bekas pelajar, baru faham sikit.
.
Kanak² istimewa. Biasanya anak² ini ada kelas dan guru khusus di sekolah. Cara nak beri mereka faham, berbeza dari kanak-kanak lain. Cuma, bimbang juga waktu anak² ini diluar. Waktu bergaul n berkawan. Di asrama atau di kelas awam. Jadi, Kita-lah kena fahamkan dan jelaskan kepada kawan²nya. Khususnya kawan² terdekatnya. Jangan mengejek, rendah²kan atau pulau-kan mereka. Minta mereka jelaskan kepada yang tidak faham.
.
Zaman kita dulu. Pendedahan takde sangat. Jadi kalau pelajar tak dengar kata, kita kata degil. Kalau dia tetap nak bercakap waktu kita bercakap, kita kata biadap. Kalau kita terang berkali-kali dia tak faham, kita kata dia berangan. Jika ya oklah. Tapi bimbang, takut anak² ini sebenarnya ada masalah.
.
Teringat cerita bollywood 'Taare Zameen Par' yang Amir Khan berlakon. Hollywood Beautiful Mind (schizophrenia) n beberapa filem lagi. Yang cuba fahamkan penonton tentang anak² istimewa ini. Yang sebenarnya punyai otak yang sangat hebat dan boleh pergi jauh insha Allah, kalau kena dengan acuannya.