Sabtu, 23 Mei 2020

ALKISAH & CARA KHATAM ALQURAN

🕌 ALKISAH & CARA KHATAM ALQURAN 🕌
.
🍎 BILAKAH BERMULA AMALAN TAKBIR ANTARA SURAH?
.
Alkisahnya. Setelah lama ayat al-Quran tidak turun. Golongan Musyriqin lantas mengatakan Allah telah membiarkan dan marah terhadap Nabi.SAW. Sehinggalah tidak lama kemudian, Malaikat Jibril.AS datang kepada baginda Nabi.SAW dan membacakan kepada Nabi.SAW Surah ad-Dhuha sehingga selesai satu surah. Lantas Rasulullah.SAW bertakbir. Tanda syukur kepada Allah.SWT, kerana memuliakan baginda.SAW dengan penurunan wahyu, setelah lama terhenti. Juga kerana menjawab pembohongan dan pertikaian dari golongan Musyriqin.

Kemudiannya. Rasulullah.SAW memerintahkan agar dibacakan takbir setiap kali selesai setiap satu surah. Sebagai tanda mengagungkan Allah.SWT dan tanda seronok sebab Khatam al-Quran.
.
🍎 BAGAIMANAKAH LAFAZ TAKBIR?
.
1. Riwayat pertama. Lafaznya: الله أكبر . Tanpa menambah lafaz tahlil ( لا إله إلا الله  ) sebelum takbir atau tahmid  ( ولله الحمد ) selepas takbir.

2. Riwayat kedua. Dengan menambah lafaz tahlil sebelum takbir menjadi; لا إله إلا الله والله أكبر

3. Riwayat ketiga. Dengan menambah kalimah tahlil sebelum takbir dan menambah tahmid selepas takbir menjadi;  لا إله إلا الله والله أكبر و لله الحمد. (Hendaklah disambungkan ketiga² jumlah tahlil, takbir dan tahmid ini. Tidak sah jika dipisahkan dengan berhenti ditengah²).
.
🍎BAGAIMANA CARA NAK MELAKSANA?
.
Tatacara ini telah diriwayat secara musalsal oleh para Qurra. Sepertimana yang telah dinaqolkan oleh Imam al-Baihaqi dalam kitabnya Syu'ab al-Iman dan al-Hakim dalam al-Mustadrok. Sepertimana diriwayatkan Imam Bazzi (screenshot dibawah). Sehinggalah sampai kepada Saidina Ibn Abbas, Saidina Ubai bin Ka'ab dan seterusnya kepada Baginda Nabi.SAW. 
.
Telah warid daripada Imam Bazzi dengan dua cara bacaan.
.
1. Jika takbir itu mula dibaca setelah habis Surah ad-Dhuha, maka takbir terakhir adalah setelah Surah an-Nas. (Pendapat paling rojih).

2. Jika takbir itu mula dibaca sebelum Surah ad-Dhuha (setelah Surah al-Lail), maka takbir terakhir adalah sebelum Surah an-Nas (setelah Surah al-Falaq). 
.
🔔 Setelah membaca Surah an-Nas (berdasarkan mana² kaedah di atas). Maka hendaklah disambung membaca Surah al-Fatihah dan kemudian awal Surah al-Baqoroh sehingga ayat  ( وَأُو۟لَـٰۤىِٕكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ). Tiada takbir antara Surah al-Fatihah dan Surah al-Baqoroh. 
.
🍎 MACAM MANA BOLEH WUJUD DUA CARA DI ATAS?
.
Ulama berbeza pendapat dalam memahami perilaku baginda Nabi.SAW; 

"Sebaik Malaikat Jibril.AS selesai membaca lengkap satu Surah ad-Dhuha. Nabi.SAW lantas bertakbir. Kemudian Nabi.SAW pula membacakan Surah ad-Dhuha di depan Malaikat Jibril.AS. Maka berlakulah khilaf ulama, adakah Nabi.SAW bertakbir tadi kerana Malaikat Jibril.AS selesai membaca Surah ad-Dhuha? atau kerana Nabi.SAW nak mula baca Surah ad-Dhuha?.."
.
Pendapat Pertama;
Sebahagian Ulama menyatakan. Nabi.SAW bertakbir kerana Malaikat Jibril.AS selesai membaca Surah ad-Dhuha. Kerana itu bagi pendapat pertama, takbir mula dibaca di akhir Surah ad-Dhuha. 
.
Pendapat Kedua;
Sebahagian ulama pula menyatakan. Takbir Nabi.SAW tadi bukan kerana Malaikat Jibril.AS selesai membaca Surah ad-Dhuha, akan tetapi kerana Nabi.SAW sendiri nak mula baca Surah Ad-Dhuha, sebab itu Nabi.SAW bertakbir. Kerana itu bagi pendapat kedua, takbir  mula dibaca di awal Surah ad-Dhuha.
.
🍎 ADAKAH AKAN WUJUD MASALAH DALAM BACAAN?
.
👉🏼 PERHATIAN PERTAMA:
Jika pembaca ingin menggunakan lafaz takbir sahaja (الله أكبر), tanpa lafaz tahlil dan tahmid. Dan pembaca ingin sambungkan pula akhir surah dengan takbir (tanpa bernafas) maka tiada masalah. Namun mesti meraikan hukum tajwid. 

1. Dalam bab iltiqo'us sakinain ( مُّمَدَّدَةِۭ /    تَوَّابَۢا /   فَٱرۡغَب    /    وَٱقۡتَرِب) . 

-- Jika bukan tanwin: Kena baris bawah huruf yang berbaris mati. 
-- Namun jika tanwin: Maka jadikan satu baris dan tambah nun berbaris bawah di hujung kalimah. Rujuk kitab tajwid dalam bab ilitiqo'us sakinain.

2. Dalam bab ha' domir (tajwid panggil mad silah). Seperti akhir Surah az-Zalzalah (شَرࣰّا یَرَهُۥ )  dan akhir Surah al-Bayyinah (  رَبَّهُۥ). Buangkan hukum mad tersebut, namun kekalkan baris (ه). Kerana selepasnya ialah huruf mati iaitu pada lafaz الله أكبر.
.
👉🏼 PERHATIAN KEDUA:
Jika pembaca ingin menggunakan lafaz لا إله إلا الله والله أكبر ولله الحمد. Maka tiada-lah masalah di atas, lantaran tidak berlaku masalah iltiqous sakinain atau masalah di silah ha' domir. 
.
👉🏼 PERHATIAN KETIGA:
Jika pembaca ingin menyambung akhir surah dengan takbir dengan basmalah (dalam satu nafas). Maka pembaca dilarang berhenti setakat basmalah, perlu sambung juga awal surah dengan nafas yang sama. Namun, jika tak mampu. Jangan tebeng. Terdapat Tujuh cara yang diperbolehkan.
.
1. Sambungkan akhir surah dengan takbir. Kemudian wakaf. Kemudian baca basmalah bersambung dengan awal surah.
2. Sambung akhir surah dengan takbir. Kemudian wakaf. Kemudian baca basmalah. Kemudian wakaf. Kemudian baca awal surah.
3. Baca akhir surah. Kemudian wakaf. Kemudian sambungkan takbir dengan basmalah. Kemudian wakaf. Kemudian baca awal surah.
4. Baca akhir surah. Kemudian wakaf. Kemudian sambungkan takbir, basmalah dan awal surah.
5. Sambungkan akhir surah, takbir, basmalah dan awal surah.  (Dalam satu nafas).
6. Baca akhir surah. Kemudian wakaf. Kemudian takbir. Kemudian wakaf. Kemudian baca basmalah bersambung dengan awal surah.
7. Wakaf di kesemua tempat. Baik selepas akhir surah, takbir dan juga basmalah.
.
Wallahua'lam.
.
.
.

Rujukan:
تقريب المعاني في شرح حرز الأماني في القراءات السبع
الوافي في شرح الشاطبية