Khamis, 7 Mei 2020

Beza istilah 'WAJIB' dalam ILMU TAUHID-FIQH-TAJWID.

Teringat dalam satu pengajian. Kelas dewasa. Ada seorang makcik (namakan Makcik A) yang tidak berhenti di satu tempat wakaf. Adalah makcik lain yang berbunyi (namakan Makcik B). Ceritalah kaedah umum dalam Ilmu Tajwid. Makcik B tak boleh terima 😅.. Aduss, camne nak buat. Alhamdulillah Allah beri idea, minta al-Quran yang makcik A tu baca. Adukan dengan al-Quran yang makcik B baca. Tunjuk kepadanya, satu mushaf tanda waqaf lazim (wajib berhenti) n satu mushaf tanda wakaf jaiz (harus berhenti). Alhamdulillah, kebetulan beberapa hari sebelum tu, Tok Ayah ada terang beza istilah wajib dalam Ilmu Tauhid dan Ilmu Usul Fiqh. Dan kebetulan, memang tempat tu khilaf dalam ilmu Tauhid pun boleh tahan hebat, sehingga mewujudkan dua firqoh berbeza. Semua berkait wakaf.
.
DALAM USUL FIQH: Istilah Wajib merujuk buat dapat pahala, tinggal dapat dosa. Contoh wajib tunaikan solat.
.
JIKA DALAM TAUHID: Istilah Wajib merujuk "mesti ada". Contoh 20 sifat wajib bagi Allah. Jadi maksudnya 20 sifat yang mesti ada pada Allah. Bukanlah bermaksud Allah itu berdosa kalau tiada sifat tu.
.
JIKA DALAM TAJWID: Istilah wakaf yang wajib (lazim) tu ijtihad dari imam² (ulama²) kita. Dasarnya dibina dari kefahaman terhadap makna ayat. Kerana itu, berlainan mushaf maka berlainanlah tanda wakaf lazim. Kerana berbeza ijtihad imam. Namun tak dinafikan, orang awam seperti kita, yang tidak mengerti tafsir ayat, terlebih baik follow je ijtihad para imam ini. 
.
Dari sini juga asbab lahirnya banyak khilaf. Contoh mudah. Perbezaan method antara Ulama Salaf dan Kholaf. Khususnya dalam ayat 7 Surah Ali-Imran.
.
 ما قاله أئمتنا من أنه لا يجوز الوقف على كلمة كذا وكذا إنما يريدون بذلك الوقف الاختياري الذي يحسن في القراءة ويروق في التلاوة ولا يريدون به أنه حرام أو مكروه إذ ليس في القرآن الكريم وقف واجب يأثم القارىء بتركه أو حرام يأثم القارىء بفعله ، لأن الوصل والوقف لا يدلان على معنى حتى يختل بذهابهما ، وإنما يتصف الوقف بالحرمة إذا كان هناك سبب يؤدي إليها فيحرم حينئذ ، كأن قصد القارىء الوقف من غير ضرورة على لفظ " إله " أو على لفظ " لا يستحي " أو على لفظ " لا يهدي " في قوله تعالى : ( وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا إِلَهٌ وَاحِدٌ ) المائدة / 73 , ( والله لاَ يَسْتَحْيِي مِنَ الحق ) الأحزاب / 53 , ( والله لاَ يَهْدِي القوم الفاسقين ) الصف / 5 . وما شابه ذلك مما تقدم ذكره في الوقف القبيح إذ لا يفعل ذلك مسلم قلبه مطمئن بالإيمان .
وفي هذا المقام يقول الحافظ ابن الجزري في المقدمة الجزرية :
وليسَ في القرآن مِنْ وقْفٍ وجَب ... ولا حرام غير ما له سَبَبْ 
.
.
Sumber:
هداية القاري إلى تجويد كلام الباري