Khamis, 7 Mei 2020

Pengaruh pakaian.

Teringat Syeikh Dr.Yusri Rushdi. Waktu biasa, syeikh akan pakai suit lengkap. Kemas. Sesuai dengan imej dirinya seorang doktor merangkap ketua jabatan di sebuah hospital. Tapi bila berada dalam halaqah pengajian di al-Azhar, Syeikh akan bertukar mengenakan pakaian seorang ilmuan. Dengan memakai imamah merah putih al-Azhar. Sesuai dengan imej seorang yang diiktiraf oleh Syeikh Ali Jum'ah, untuk diambil ilmunya. Adakala yang lain, ketika membaca kitab di masjidnya di Jabal Muqottam, atau ketika jaulah ilmiah ke Humaisarah. Syeikh akan mengenakan jubah beserta serban yang berekor. Sambil menyelempangkan rida'. Sesuai dengan imej seorang pemimpin dalam Tariqah as-Syazuliah as-Siddiqiah. Penampilan syeikh membuatkan Haibah dan wibawa seorang ilmuan jelas terpancar. 
.
Malah Imam Malik.rh juga begitu. Menurut al-Imam Qutaibah “Dulu saat kami belajar dengan Imam Malik, beliau akan keluar menuju ke majlis pengajian dengan berhias, bercelak mata dan mengenakan wangi-wangian. Beliau menggunakan pakaian yang sangat baik. Majlis ilmu Imam Malik merupakan majlis ilmu yang penuh dengan kemuliaan dan menjaga adab. Imam Malik ini merupakan seorang lelaki yang berwibawa dan cerdik.” 
.
Teringat sewaktu pengajian di Dar al-Hasani di Bawwabah. Sidi Lokman biasanya akan mengenakan ketayap Syeikh Mutawalli Sya'rowi. Ketaralah masyrob (ambilan ilmunya) dari ulama Mesir. Namun sebaik habis kelas dan tahu gurunya Sidi Yusuf Bakhour al-Hasani datang. Sidi Yusuf pula berpakaian biasa. Sidi Lokman akan masuk ke bilik, dan keluar dengan berpakaian biasa, yang matching dengan pembawakan Sidi Yusuf. Jika tadi Sidi Lokman yang banyak bersuara, tapi bila Sidi Yusuf di sisinya, Sidi Lokman hanya diam, hanya sesekali ketawa bila Sidi Yusuf berjenaka. Ihtiromnya seorang murid kepada Sang Guru. 
.
Sumber: IKIM.FM.

https://gempak.com/artikel/34783/kemeja-putih-lengan-dilipat-perunding-imej-ini-kongsi-maksud-di-sebalik-penampilan-pm?fbclid=IwAR07QheuQfqZc4tYSqrLMUhSwXL7qOzO2bZtsOM0cqdLCGOLHENC9GSN9T8