Khamis, 7 Mei 2020

Anak Syurga yang disayangi Allah.

Suatu waktu dulu. Pernah duduk dalam satu program anjuran teman, di Pantai Balok. Bersama dengan anak² yatim. Sewaktu duduk dalam halaqah, bawalah satu topik. Tapi entah bagaimana, terpetik hal sensitif.  Memang silly mistake. Wajah adik² dah berubah. Teman yang ada sekali tertunduk, tak tahu nak buat apa. Alhamdulillah, Allah campakkan ilham untuk share pengalaman kehilangan arwah Abang Zie. Letakkan kami dalam situasi yang sama. Bawakan dari sudut positif. Alhamdulillah, ada yang senyum. Habis halaqah, teman (junior lelaki) beritau. "Saya pun tak sangka abang boleh cakap pasal hal tu 😅".
.
Waktu diploma dahulu, pernah join sahabat buat program di sebuah penempatan asnaf. Dalam program tersebut, ada seorang adik yang agak hyper-aktif. Ligat berlari sana sini. Lompat sana sini. Mulanya bimbang juga, takut jadi apa². Tapi teman sempat berbisik, katanya adik ini yatim piatu. Mak dan ayahnya dah tiada. Terus sudut pandangan berubah, hanya mampu tersenyum dengan telatahnya. Kuat kamu dik, kecil² Allah dah uji.
.
Ada seorang adik syurga. Ayahnya sangat sayangkan dia. Apatah lagi hanya dia seorang lelaki. Sewaktu ayahnya masih ada, ayahnya berusaha telefon dan adakala datang dari jauh, semata² nak tanya tentang maahad tahfiz yang bagus untuk anaknya.  Ayahnya carring sungguh dengan biah sekeliling anaknya ini. Ayahnya selalu beritahu, dia nakkan tempat yang bagus untuk tarbiah anaknya, bukan semata² menghafaz. Anaknya ini agak hensem. Jadi sewaktu di sekolah rendah adalah budak² perempuan yang mengorat. "🧑_ _ _ ni comellah". Bila tahu hal tersebut, ayahnya terus hantar anaknya ke sebuah maahad tahfiz yang mengasingkan pelajar banin dan banat. Ikhtilatnya terjaga. Sewaktu balik kampung, ayahnya selalu bawa anak syurga ini ke masjid, jadi bilal azan. Ayahnya selalu sebut, itulah harta yang dia ada, buat doakan dia di akhirat sana. Takdir Allah, Allah ambil nyawa ayahnya dalam usia yang masih muda. Sewaktu khidmatnya diharap masyarakat. Sewaktu anak²nya masih kecil.  Tak boleh lupakan dialog antara dua beradik, anak² almarhum. sebaik selesai bacaan Yaasin dan Tahlil;
.
'Ana (saya) rindu Baba'
'Semua orang rindu Baba'.
..
عن أبي أمامة رضى الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: “من مسح رأس يتيم لم يمسحه إلا لله كان له بكل شعرة مرت عليها يده حسنات، ومن أحسن إلى يتيمة أو يتيم عنده كنت أنا وهو في الجنة كهاتين، وفرَّق بين أصبعيه السبابة والوسطى”.
.
Daripada Abu Ummah diceritakan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
.
“Barang siapa yang membelai kepala anak yatim kerana Allah SWT, maka baginya kebaikan yang banyak daripada setiap rambut yang diusap. Dan barang siapa yang berbuat baik kepada anak yatim perempuan dan lelaki, maka aku dan dia akan berada di syurga seperti ini, Rasulullah SAW mengisyaratkan merenggangkan antara jari telunjuk dan jari tengahnya.” (Hadis riwayat Ahmad)