Khamis, 7 Mei 2020

Fuqaha' dan Muhaddisin.

Ceritanya, banyak negara pernah menjadi pusat tumpuan bagi pengajian hadis. Lantaran keberadaan tokoh Muhaddisin di situ. Madinah, Mesir, Syria dan termasuk juga India. Ada ulama yang masyhur, ada juga yang mastur (tersembunyi). Jika yang masyhur mungkin ramai kenal, tapi yang mastur kurang dikenali, mungkin yang kenal pun hanya mereka yang tamaqqun (menekuni) dalam hal ehwal dunia hadith sahaja.
.
Manhaj guru² kita dalam mengupas hadis juga berbeza. Saja gelar cara ahlul hadith dan cara ahlul fiqh. Jika ahlul hadith, setiap kali baca satu sanad, mereka akan bahas ilmu rijal. Bahas setiap perowi, apa nilaian dan kata² ulama tentang tokoh tersebut. Seperti yang biasa dipraktis Ustaz Khairul Azmi dalam pengajiannya. Best. Sebab kita boleh tahu nilaian Muhaddis² terhadap rijal dalam hadis tersebut. Juga mana satu nasikh dan mana mansukh. Mana satu yang dikuatkan jadi hasan lighoirih disebabkan bantuan hadis² lain.
.
Adapun toriq ahlul fiqh pula fokus kepada matan. Setiap satu matan,  mereka akan datangkan apa pandangan ulama Syafie, Ahnaf, Maliki dan Hanbali dalam hal tersebut. Suka sandarkan manhaj ini kepada style Syeikh Yusri Rushd. Best. Sebab kita boleh nampak perbezaan cara pandang setiap imam mazhab terhadap satu² matan hadis. Kita boleh faham mazhab² lain dengan lapang dada.
.
Rujukan:
Seorang Sanbae. Yang dulunya sangat menekuni dunia Hadith. Sukakan sastera. Pernah (atau masih?) aktif sebagai vlogger. Namun sekarang, obses dengan travel dan ambik keputusan menetap di negara EuroAsia. Warna-warni sungguh kehidupan tu.