Sabtu, 16 Mei 2020

Lelaki Memandang Wanita dipandang

Lelaki. Tundukkan pandangan.
Perempuan. Elakkan dipandang.
.
إن النظر إلى محاسن المرأة سهم مسموم من سهام إبليس فمن تركها أذاقه الله تعالى طعم عبادة تسره..

"Sesungguhnya memandang kepada tempat yang elok dari tubuh perempuan itu seperti anak panah beracun daripada anak panah iblis (sangat segera membinasakan). Maka barang siapa meninggalkan ia kerana takutkan Allah taala. Maka Allah akan berikan kepadanya rasa nikmat dalam beribadah dan dia akan rasa suka beribadah.." -Hadis Sahih Riwayat Hakim.
.
عن علي رضي الله عنه: أنه كان عند النبي صلى الله عيله وسلم فقال: أي شيء خير للمرأة؟ فسكتوا، قال: فلما رجعت قلت لفاطمة: أي شيء خير للنساء؟ قالت: لا يرين الرجال ولا يرونهن. فذكرت ذلك للنبي صلى الله عليه وسلم فقال: إنما فاطمة بضعة مني. 
.
"Daripada Saidina Ali.RA. Beliau bersama Baginda Nabi.SAW. Baginda.SAW bersabda: Apakah perkara yang paling bagus bagi seorang wanita? Para sahabat.RA diam. Saidina Ali.RA berkata: Ketika aku pulang, aku tanyakan kepada Saidatina Fatimah.RA (isterinya). Apakah perkara yang paling bagus untuk perempuan²? Jawab Saidatina Fatimah.RA: Mereka yang tidak melihat dan tidak dilihat oleh lelaki. Aku ajukan jawapan itu kepada Baginda Nabi.SAW. Maka Baginda Nabi.SAW berkata, Fatimah.RA memang sebahagian dari diriku." -Ihya Ulumiddin.
.
قُل لِّلۡمُؤۡمِنِينَ يَغُضُّواْ مِنۡ أَبۡصَٰرِهِمۡ وَيَحۡفَظُواْ فُرُوجَهُمۡۚ ذَٰلِكَ أَزۡكَىٰ لَهُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرُۢ بِمَا يَصۡنَعُونَ

"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan." - Surah An-Nur, Ayah 30.

يَعۡلَمُ خَآئِنَةَ ٱلۡأَعۡيُنِ وَمَا تُخۡفِي ٱلصُّدُورُ

"Allah mengetahui pengkhianatan (penyelewengan dan ketiadaan jujur) pandangan mata seseorang, serta mengetahui akan apa yang tersembunyi di dalam hati." -Surah Ghafir, Ayah 19
.
 إن الله كتب على ابن آدم حظه من الزنا ، أدرك ذلك لا محالة ، فزنا العينين النظر ، وزنا اللسان النطق والنفس تمنى وتشتهي ، والفرج يصدق ذلك أو يكذبه

"Sesungguhnya Allah menulis bagi setiap Anak Adam itu bahagian dari zina. Allah akan menghitungnya dengan pasti. Zina bagi mata itu pandangannya. Zina bagi mulut itu kata²nya. Zina bagi hatinya itu cita² dan keinginannya. Dan kemaluannya-lah yang membenarkan zina yang hakiki itu berlaku atau tidak..."  -Hadis Riwayat Muslim.
.
.
.
Sumber:
إحياء علوم الدين
Penawar Bagi Hati.