Khamis, 7 Mei 2020

Coretan 15 Ramadhan. Ustaz Ismail Kamus ibarat Permata.

Waktu di FELCRA Sri Makmur, sekitar 20-25 tahun dulu. Bila nak ke Pekan, Abi selalu sewa sebuah kereta Proton Saga putih. Dalam kereta itu ada kaset ceramah Ustaz Ismail Kamus. Line radio memang tiada sepanjang jalan nak ke Sri Jaya. Jadi ceramah Ustaz Ismail Kamuslah yang jadi halwa telinga. Ceramahnya tegas, berani namun humor. Waktu itu jarang dengar ceramah yang berani².
.
Waktu di Kulliah STASAB. Air di asrama selalu tiada. Jadi pelajar selalu mandi dan terus solat di Masjid Padang Polo belakang asrama. Dalam masjid, belah kanan, ada rak al-Quran. Dalam tu jumpa sebuah buku bertajuk "Panduan Fardhu Ain" disusun oleh Ustaz Ismail Kamus. Masa tu belum pernah jumpa lagi kitab macam Sabil al-Muhtadin, Bughyah at-Tullab. Jadi bila belek, rasa teruja sangat. Sangat best. Cerita sangat detail tentang 'flow' teknikal satu² ibadah. Ustaz Ismail Kamus tunjuk satu². Apa step dan zikirnya. Sekarang kitab itu dah di-rebranding jadi "Indahnya Hidup Bersyariat". Tak pasti adakah isinya 100% sama atau tidak.
.
Waktu diploma di Tanjung Lumpor. Ada seorang teman qorib yang keluarganya ada masalah gangguan jin. Jadi satu Kuantanlah pusing nak cari Pengamal Perubatan Islam. Waktu itu search guna google dan Facebook belum terkenal. Waktu tu pula hujan lebat, sampai tak nampak jalan. Berjeruk usah cerita. Tapi dah darurat, redah jugalah. Apatah lagi, mengenang ke ujian yang teman sedang pikul. Macam dalam drama rasanya. Singgah di Masjid Alfatah Batu 3. Terbaca di notice board, iklan tentang Dar Salam milik Ustaz Ismail Kamus. Kemudiannya jumpa satu cd ceramah Ustaz Ismail kamus, berkait Perubatan Islam. Dalamnya ada satu istifadah yang sangat berguna, bagaimana cara nak hentikan laluan jin dalam badan, melalui pembuluh darah. Pegang betul apa yang Ustaz beritahu tu. Takdir Allah, lepas pada tu banyak pula ketemu kes histeria. Sebagai rentas awal, sebelum bawa kepada mereka yang ahli, cuba praktik apa Ustaz Ismail Kamus ajarkan tu, Alhamdulillah berkesan. Baca ayat kursi sampai habis, sambil tekan pembuluh darah di leher pesakit. 7 kalimah terakhir tu ulang banyak kali. Insha Allah pesakit akan kembali sedar dan pulih.
.
Waktu di Hayyu Asyir. Bilik di imarah Pahang tu di tingkat 4 (B303). Perjalanan balik dari Shoubro pula 2 jam naik bas hijau 26ج. Kalau naik tramco pula dalam sejam. Jadi bila sampai asyir memang lembiklah. Selalu transit dulu bilik rodong di tingkat 2 (A101). Dalam laptopnya banyak koleksi ceramah. Antaranya Ustaz Ismail Kamus. Ceramahnya jenis santai. Jadi sedaplah dengar. Terngiang analogi lucunya tentang pemain bola. "Mulanya bersungguh² kejar bola, namun bila dah dapat, ditendangnya pula. Kemudian dikejar balik"..hehe.
.
Salah seorang guru namanya Dr.Ahmad Irfan Ikmal Hisham. Kini dah mengajar di UMP. Masternya di University of Aberdeen, UK. Seorang yang sangat obses dengan sejarah. Seronok mendengarnya berceloteh tentang sejarah, khususnya tentang penemuan kubur lama di Pekan. Bagaimana masyarakat barat menghargai sejarah dan seni. Tentang keunikan lukisan "School of Athens” (1510) karya pelukis Rafael Sanzio. Lama bercerita, akhirnya dapat tahu, rupanya Dr.Irfan ni penyelaras DUN Gombak waktu Ustaz Ismail Kamus jadi wakil rakyat di situ. Jadi panjang pulalah ceritanya.
.
Dalam 15-19 tahun lepas. Waktu ziarah mak saudara di Ampang, Selangor. Beliau cerita, selalu follow pengajian khusus dengan Ustaz Ismail Kamus. Masa tu terujalah dengar. Sebab budaya tu jarang dengar tempat kita. Makcik² ikut kelas dewasa. Sekarang mungkin dah biasa budaya ni. 
.
Kalau perasan, dalam ceramah Ustaz Ismail Kamus. Ustaz adakala mention tentang gurunya Dr.Haron Din. Bila ada satu2 kes perubatan Islam yang ustaz tak dapat nak tangani, ustaz akan pass dekat Dr.Haron Din. Walaupun sebuah nama besar dalam arena Ilmu Islam, tapi waktu pengajian, Ustaz Ismail Kamus akan duduk bersila, tekun mendengar pengajian Dr.Haron Din. Ustaz Ismail kamus pernah cerita tentang seorang gurunya yang lain di singapura, istiqamah bangun malam qiamullail dan dikejutkan sekali keluarganya. Dari situ dapat cungkil, rupanya Ustaz Ismail Kamus memang pernah mulazamah, talaqqi kitab dengan guru² lama zamannya. Padanlah method penulisan Kitab "Panduan Fardhu Ain" boleh se-detail seperti Kitab Turath (berumur lebih 100 tahun ke atas). 
.
Alfatihah. 
.
Allahu Akbar. Berasa bimbang pula, bila ramai Orang Alim² diambil oleh Allah. 
.
.
#MalamJumaat. 
#15Ramadhan.