Khamis, 7 Mei 2020

Saling berganding bahu.

Teringat masa banjir besar 2013. Petang tu naik air, esoknya satu Sungai Isap lumpuh. Dari Sungai Isap Damai, Perdana, Murni, Jaya, Sungai Isap 1 & 2. Rasanya sekitar Permatang Badak bawa ke Tanah Putih dah macam tengah laut.
.
Semua dah macam pelarian perang, berlari ke tempat tinggi. Penuhlah pusat² pemindahan dengan orang ramai. Hampir semua basah kuyup. Waktu itulah nampak semua berganding bahu. Ada yang jadi tukang masak, tukang cedok makanan, tukang angkat bantuan. Makcik² ada yang sukarela cuci jamban, cuci kelas, cuci dewan tempat penempatan sementara, cuci surau.  Ada juga yang hantar makanan guna jip. Bawa sampai pergi rumah ke rumah, edar makanan bagi yang tak mahu berpindah. Ada yang masak, hantar ke tempat² ramai tersadai. Ada yang pakat angkat kereta, sebab kereta halang laluan. Masa mula² tu dah tak boleh bergantung harap pada siapa². Kena pandai² sendiri. 
.
Itu hanya secebis dari 1001 kisah. Dan sekarang, kita diuji dengan COVID-19. Sahabat² kita di hospital terpukang keletihan. Ada yang lain kumpul duit, untuk masak n hantar ke hospital. Ada yang bertungkus lumus cari database qaryah fakir miskin untuk bantu. Ada yang terpaksa urus sendiri mayat jemaah, sebab tak boleh ada perhimpunan ramai. 
.
Jadilah sebiji benih yang bermutu. Di campak ke laut menjadi pulau, di campak ke darat menjadi bukit. Kita bantu saudara mara, jiran tetangga n sahabat handai mana termampu. Ujian minggu kedua ni dah mula beralih kepada bab kebajikan.
.