Khamis, 7 Mei 2020

Fiqh Syafie, Akidah Asyairah, Tasawwuf Imam Ghazali dan Generasi Y.

Teringat cerita seorang kepala mutollaah di Pondok Pasir Tumboh. Tok² guru, biasa muda² suka bergelumang ilmu Fiqh dan Nahu-Saraf. Tapi bila dah lanjut usia, mereka lebih gemar main dengan Ilmu Tauhid dan Tasawwuf.
.
Dalam tengah Sya'ban tempohari. Ibu ada tanyakan satu soalan, berkait dalil malam nisfu sya'ban, dipanjangkan dari muridnya. Spontan cakap tak tahu. Ibu tegur, tak boleh macam tu. Kena usaha juga cari. Sebab harapan orang. Jadi, cari jugalah. Kalau google memang mudah, berlambak jawapan. Masalahnya dari sudut keabsahan tu ke lautlah. Jadi buka web Dar Ifta (Majlis Fatwa) Mesir (lupa ke ada pdf kitab Maza Fi Sya'ban tulisan Syeikh Syed Alawi al-Maliki). Alhamdulillah ada cerita.
.
Betul juga. Terlalu mudah nak jawab, tak elok. Malas nak jawab dan tak usaha cari jawapan, pun tak elok juga. Bila ramai naqol pendapat bukan² kita bising, tapi untuk irsyad kepada maroji' yang muktabar kita malas. Kan pening tu. 
.
Mazhab Syafie, Akidah Asyairah, Tasawwuf Imam Ghazali ni sebenarnya sangat mudah dan sangat susah. Mudah kalau kita jenis boleh taqlid begitu sahaja. Just turut je lah apa yang ada dalam kitab. 
.
Susah? Sebab kita generasi Y. Generasi yang suka tanya "Why? (kenapa?). Sebab bila nak jelaskan kenapa ulama kita ijtihad begini dan begini, kita kena bahas ikut pelbagai disiplin ilmu. Bukan kata yang mendengar, yang nak menerang pun tak mahir. Sebab tu kata Mazhab Syafie, Akidah Asyairah dan Tasawwuf Imam Ghazali ni payah. Sebab tak ramai mahir ilmu alat. 
.
Tapi. Bagi yang mahir ilmu alat. Atau sekurangnya tahu dalil dan illah (alasan) sesuatu hukum itu diputuskan ulama. Patut bentangkan je depan masyarakat. Walau masyarakat tak faham ilmu alat pun. Sekurangnya, tidaklah tertanam dalam kepala masyarakat, bila nak tahu satu² hukum maka semata² tengok hadis: "Kalau hadis tu sohih boleh terima, selain sohih maka tertolak". Usul Fiqh, Qawaed Fiqh, mustalah hadis entah ke mana. Mudah sangat hidup. 
.
Kalau macam tu, tak perlulah nak dibezakan Muqollid (kita), Mujtahid Tarjih (Imam Ramli, Imam Ibn Hajar), Mujtahid Fatwa (Imam Nawawi, Imam Rafie) dan Mujtahid Mutlaq (Imam Syafie).