Khamis, 7 Mei 2020

Bagus. Teruslah menjadi patung.

Sedihnya rasa. Bila tengok gambar² Habib Ali, Habib Omar lalu di wall. Dengan pelbagai tuduhan, kejian dan makian. Allahul Musta'an. Moga Allah lapangkan jiwa guru² kita, memberi hidayah dan taufiq buat yang menghina mereka.
.
Guru kita Habib Ahmad al-Maqdi pernah tegaskan dulu. "Sebab apa semua ni terjadi? Sebab 'mereka' hebat? Tidak. Tapi sebab kamu yang malas. Kalau kamu murajaah apa yang kamu belajar. Kalau kamu menguasai apa yang kamu belajar. 'Mereka' takkan boleh berkembang".
.
"Di Tarim juga pernah berlaku hal ini. Apa Habib Omar buat? Habib Omar serang mereka? Tidak. Bunuh mereka? Tidak. Habib Omar tambahkan majlis2 ta'lim.  Cambahkan. Semakin hari semakin rancak. Sampai orang² awam di Tarim sendiri jadi alim. Bila semua dah jadi alim, dengan sendirinya fahaman ini berlalu pergi"
.
Mereka persoal idofat Kullu kepada bid'ah yang nakiroh? Ajarkan mereka Ilmu Nahu. Mereka persoalkan tentang fadhilat amal? Ajarkan mereka Ilmu Mustalah Hadis. Mereka persoal tentang amalan. Ajarkan mereka Ilmu Usul Fiqh. 
.
Bayangkan. Kalau semua ilmu alat dan maqosid dikuasai masyarakat. Rasanya apa yang akan berlaku? Tapi, sebab kita sendiri pun malas belajar. Teruskanlah bersilat. Sambil hanya mampu melihat Habaib kita ditohmah dengan pelbagai cercaan, dan kita... Langsung tak mampu nak buat apa². Sadis kan?

Belajarlah dari Habib Omar !