Sabtu, 23 Mei 2020

BAGAIMANA CARA MENYUSUN HIDUP KITA?

🌪️BAGAIMANA CARA MENYUSUN HIDUP KITA?🌪️
.
Sebaik selesai bercerita tentang wirid² harian. Imam Ghazali beritahu. Setiap insan yang inginkan Akhirat, tidak dapat lari dari 6 watak (Berdasar mana Allah takdirkan buat dirinya). Setiap watak itu, berbeza cara ibadah mereka. Ada Pengusaha, Pentadbir, Alim, Pelajar, Ahli ibadah dan Arif. (Qiaslah dengan zaman kini).
.
🌥️ 1. PENGUSAHA.
.
💧Maksudnya: 
Orang yang perlu berusaha bekerja. Kerana perlu menanggung isteri, anak dan segala yang wajib atas nafkahnya. Tidak boleh dia meninggalkan kewajipan memberi nafkah. Justeru, tidak boleh ia tinggalkan kewajipan berusaha, untuk habiskan waktunya dengan berbuat ibadah sunat.

💧Cara ibadah seorang pengusaha: 
Memberi sedekah dari apa yang lebih dari belanjanya. Kerana amal yang faedahnya memberi manfaat bagi muslimin, afdhol daripada amal yang terhenti pada dirinya sahaja. Memperbanyakkan mengucap tasbih, zikir, membaca al-Quran. Sentiasa ingat kepada Allah.SWT ketika bekerja.
.
🌥️ 2. PENTADBIR.
.
💧Maksudnya:
Orang yang mentadbir urusan dan hajat manusia. Dan urusan tersebut sesuai dengan syara'. 

💧Cara ibadah seorang pentadbir:
Adalah tugas menyelesaikan urusan dan hajat manusia itu, lebih afdhol daripada mengerjakan ibadah² sunat. Dan apabila punyai waktu terluang, maka bolehlah ia mengerjakan ibadah sunat. Sayugia golongan pentadbir, meniru ibadah Saidina Umar.RA sewaktu menjadi khalifah di dalam Negeri Madinah. Saidina Umar.RA menyelesaikan urusan ummah pada siang hari dan malamnya beliau mengerjakan ibadah² sunat.
.
🌥️ 3. ALIM
.
💧Maksudnya: Seorang yang diambil manfaat dari ilmunya oleh manusia. Baik dari fatwa, mengajar dan mengarang kitab. Dan ilmu tersebut mestilah ilmu yang memberi manfaat di dalam akhirat, menggemarkan kepada akhirat dan benci kepada dunia. Niat belajar dan mengajarnya mestilah kerana Allah.SWT. 

💧Cara ibadah seorang Alim:
Kata Imam al-Ghazali. Adalah ibadah lisannya itu dengan berzikir. Ibadah fikirnya dengan belajar, mengajar dan memikirkan masalah ilmu yang memberi manfaat kepada agama. Ibadah matanya dengan mengulangkaji ilmu. Ibadah tangannya dengan menulis kitab. Sayugia seorang alim itu membahagikan malamnya seperi Imam as-Syafie.RH. Sepertiga yang awal dengan mengulangkaji kitab dan menyusun ilmu. Sepertiga kedua bagi mengerjakan sembahyang dan sepertiga yang akhir bagi tidur.
.
🌥️ 4. PELAJAR.
.
💧Maksudnya:
Seorang yang disibukkan dengan belajar ilmu yang memberi manafaat.

💧Cara ibadah bagi seorang pelajar:
Tertib wiridnya sama dengan orang yang alim. Cuma jika orang alim mengajar, maka pelajar belajar. Jika orang Alim mengarang kitab, maka pelajar dengan mendhobit dan menyalin. Jika pelajar itu tidak disibukkan dengan pengajian, maka melazimkan hadir dalam perhimpunan  orang yang berzikir, hadir dalam perhimpunan orang yang mengajar ilmu yang memberi manafaat atau hadir dalam perhimpunan orang yang memberi pengajaran yang membawa kepada takut akan Allah.SWT itu terlebih afdhol daripada mengerjakan ibadah sunat. 
.
🌥️ 5. AHLI IBADAH.
.
💧Maksudnya:
Ia melazimkan diri berbuat ibadah bagi Allah.SWT. Tidak berbimbang ia akan usaha yang lain daripada berbuat ibadah akan Allah.SWT jua. Jika ia tinggalkan ibadah, maka sia²-lah hidupnya. Seorang Abid itu mestilah mengetahui ia dengan apa yang ia amalkan, dengan ilmu syariat. Dari segala hukum sah dan batal. Kerana orang yang tidak mengetahui akan yang demikian itu, adalah ibadahnya batil dan tidak diterima. Ibadah zahir itu seperti solat, puasa, zakat, haji dan selainnya. Manakala ibadah batin pula seperti ikhlas, zuhud, waro', sabar dan selainnya.

💧Cara ibadah seorang Abid:
Setiap Abid itu adakala berbeza ibadahnya, seperti para sahabat Rasulullah.SAW. Ada yang ibadahnya dengan solat. Sehari semalam ada yang solat 100 rakaat. Ada yang wiridnya sehari semalam dengan 12,000 tasbih. Ada sahabat.RA yang wiridnya sehari semalam dengan sekali khatam al-Quran. Ada sahabat.RA yang sehari atau semalam dengan berfikir tentang satu ayat al-Quran berulang² kali. Ada sahabat.RA yang ibadahnya dengan banyak kali tawaf.
.
💧Soalan: Apakah ibadah yang paling afdhol?
💧Jawapan: Membaca al-Quran sewaktu berdiri di dalam solat secara tadabbur (menghayati makna) al-Quran.
.
💧Namun adakala ianya sukar. Maka yang afdhol selepasnya itu, berbeza² mengikut individu:
.
💧Bagi orang yang hendak menjalani jalan akhirat yang menyampaikan kepada Allah.SWT. bahawa menilik akan hatinya. Ibadah manakah yang sangat memberi bekas kepada rasa cinta, sayang dan rindunya kepada Allah.SWT, maka hendaklah ia lazimi dengan ibadah tersebut. Maka jika letih dari satu ibadah, maka bolehlah ia berpindah kepada ibadah yang lain, yang dia rasa gemar melakukannya. Kerana hasil yang diinginkan ialah, yang membawa hadir hati kepada Allah.SWT. Maka jika telah berjumpa dengannya, sayugia ia melazimi ibadah tersebut.
.
🌥️ 6. ARIF
.
قال الغزالي: 
الموحد المستغرق في الواحد الصمد الذي أصبح وهمومه هم واحد فلا يجب إلا الله عز وجل ولا يخاف إلا منه ولا يتوقع الرزق من غيره ولا ينظر في شيء إلا ويرى الله عز وجل فيه.
.
.
.
Rujukan:
Sairus Salikin ila Ibadati Robbi al-Alamin.