Khamis, 7 Mei 2020

Tinggalan mereka masih membekas.

Teringat pengajian Habib Ahmad al-Maqdi dulu. Ikutkan dars sepatutnya diisi dengan Kitab² Fiqh. Tapi Habib tetap akan selitkan kitab² lain. Antaranya Kitab Mukhtasar al-Fawaid al-Makkiah. Ringkasan kepada Kitab al-Fawaid al-Makkiah. Jika Kitab al-Fawaid al-Makkiah sesuai untuk rujukan, Kitab Mukhtasar-nya pula sesuai untuk dipelajari dengan guru. Subhanallah, suatu saat kita akan rasa kitab ni sangat² penting lagi berguna. Terutama bila berada jauh dari masyaikh. Ia akan jadi benteng dan bimbing kita untuk faham polemik dunia ilmiah dan bagaimana cara kita nak lalu dengan selamat. Allah³.. Rasa macam ada guru yang bimbing.
.
Teringat kata Habib Ahmad dulu. Waktu tengok kami gelojoh keluarkan pendapat. Sambil melawak, Habib kata; "Kamu nampak apa berlaku? Kamu nampak hanya dari tingkat satu, Ulama nampak dari tingkat 3..". Kami gelak je lah. (Ilmu amat² mempengaruhi cara baca kita terhadap sesuatu masail. Apatah ianya diambil dari petunjuk al-Quran dan bimbingan al-Hadis).
.
Kalau perati susun atur Kitab Mukhtasar al-Fawaid al-Makkiah, walaupun musonnifnya telah wafat sekitar 106 tahun yang lalu. Tapi fawaidnya tu masih sangat relevan buat bekalan kita semua sampai sekarang.
.
Ada empat alat mesti ada untuk dapatkan ilmu. Dan setiap alat itu telah diperincikan lagi dalam Kitab al-Fawaid al-Makkiah. Ringkas;
.
1. Syeikhun Fattah. (Guru)
2. Aqlun Rojjah. (Aqal)
3. Kutubun Sihhah. (Kitab)
4. Mudawamah wa ilhah. (tekad)
.
Moga Allah berikan sebaik² ganjaran buat para Habaib dan Masyaikh kita.
.