Khamis, 7 Mei 2020

Belajar dari Riyadus Solihin.

Uniknya kitab ini kerana kitaran isinya berkisar tentang kehidupan kita. Sesuai sangat dengan nama kitab. Setiap tajuk dibekalkan dengan Ayat al-Quran dan Hadis Nabi. Bagaimana halusnya Imam Nawawi mengajak pembaca beramal. Adakala Imam Nawawi letakkan nas berbentuk tarhib (menakutkan), adakala Imam Nawawi letakkan nas berbentuk targhib (berikan pengharapan). Jadi Tolibul Ilm yang tadinya rasa takut, cemas dan cuak dengan sifat Allah yang Maha Menghukum. Kembali lapang, senang hati dan tenang dengan sifat Allah yang Maha Pengampun.
.
Teringat guru waktu diploma dahulu. Ustaz Hamizi bin Abd Ghani (Antara pengasas kepada Madrasah Kubang Bujuk di Terengganu. Antara pelapis awal program syahadah di Malaysia). Suatu pagi ahad ada gotong royong. Pagi tu Ustaz Hamizi yang handle. Ustaz Hamizi tak berikan terus arahan atau agihan tugas. Tapi Ustaz Hamizi mulakan dengan Kalam Targhib (untuk menggemarkan). Ustaz Hamizi bawakan kisah², bagaimana anugerah Allah beri bila seseorang itu berkhidmat. Teringat lagi antara kisahnya. Ada seorang pelajar tahfiz yang bermusafir, dalam perjalanannya dia singgah di suatu musolla. Dia terdetik untuk khidmat bersihkan musolla tersebut. Sebaik selesai khidmat, dia solat. Ketika salam pertama, dia rasakan sebahagian al-Quran lekat di ingatannya. Salam ke kiri sebahagian yang lain pula hinggap di ingatannya. Allah punya kuasa, berkat keikhlasannya berkhidmat menjaga rumah Allah. Allah beri dia ingat al-Quran. 
.
Ada beberapa lagi kisah yang Ustaz Hamizi ceritakan. Jiwa sanubari pelajar terus jadi berkobar² nak khidmat pagi tu. Bila Ustaz Hamizi tanya "Insha Allah?" spontan pelajar sambut "Insha Allah !". Jarang pelajar jadi suka gotong-royong.
.
Pesan guru. Antara syarah kepada Kitab Riyadus Solihin yang wajib ada pada tolibul ilm ialah Dalilul Falihin dan Nuzhatul Muttaqin.
.
10 hari sebelum berakhir PKP fasa 3. Moga Pandemik ini berakhir dengan cepat dan sarat dengan hikmah yang indah lagi bermanafaat.