Khamis, 7 Mei 2020

Antara soalan tajwid yang payah betul nak jawab;

"Ustaz ni kata begini, tak tahu mana satu nak ikut"
.
Payah. Satu sebab nak beritahu apa yang kita belajar berbeza dari itu. Kedua, nak elak pelajar tadi merendahkan ustaz tadi. Jadi, nak pilih ayat cakap tu payah betul. Selagi boleh ihtimal, kita cubalah. "Mungkin maksud ustaz tu begini". Atau paling kurang, "Wallahua'lam, tak pasti yang tu" (sambil bawa pelajar itu ke sumber primer). Namun paling penting, ingat pesan Habib Ahmad al-Maqdi: تعلم لا أدري كما تتعلم أدري. "Belajarlah berkata Aku tak tahu, sepertimana kamu belajar berkata aku tahu". (Jika kita memang tidak tahu). Itu amanah ilmu.
.
Kalau dalam dunia fiqh mudah. Sebab yang fahamnya ramai. Bila berlaku satu percanggahan, just buka kitab muktabar dan tunjukkan. Ikutlah asatizah manapun, akan "sukut" dari berjidal, sebab nas dah ditunjukkan depan mata. Namun kalau bab tajwid agak sukar, kerana ramainya ambil dari mulut guru. Jadi tak ramai yang terdedah dengan nas yang primer.
.
Teringat masa di Shoubro. Kalau kelas Syeikh Khalid tu. Waktu subjek qiraat. Memang akan dengar sokmo syeikh sebut: "هات الدليل" (Berikan aku dalil). Maksudnya, datangkan petikan dari Matan Jazari apa yang kamu dakwa itu. Walaupun betul, dia tetap salah sebab tak dapat datangkan dalil. Ada teman sepengajian, umurnya dalam 60 tahun. Kena tarik janggut dengan syeikh, sebab tak dapat datangkan dalil. Walaupun jawapannya betul.
.
Dalam tajwid. Antara paling haru, bila hujjah tu dikuatkan dari kitab terjemahan melayu. Kitab terjemahan ni sekadar nak jadi instrumen mengajar bagus. (bukan menghina. Tapi kalau tak berterus terang takut tak faham), tapi kalau sebagai rujukan, better elak. Sebab banyak jatuh, dan tidak ditahqiq oleh ramai ulama. Lepas tulis, terus cetak. Tapi kalau sumber muktabar macam Muqoddimah Jazari. Yang tu dah ditahqiq, disemak malah dijadikan rujukan ribuan ilmuan dalam bidang al-Quran. Malah ditoba' (dicetak) oleh macam² matbu'ah (syarikat percetakan). Sejak Imam Jazari susun kitabnya An-Nashr atau matannya Toyyibah lagi (wafat 833h). Sebab tu, cukup dengan petik dari matan jazari, ulama' kita dah puas hati dengan jawapan kita.
.
Syahadah 30 juz atau pernah tasmik hafalan 30 juz bukanlah tiket, untuk mahir tajwid. Teringat dalam tahun lepas. Berbual dekat seorang sanbae, beritahu satu tempat tu boleh baca solat terawikh satu malam satu juz. Sanbae balas: "Dari sudut ingat tu bagus. Cuma dari sudut tajwid banyak lagi kena perbaiki". Teringat kata² seorang guru terhadap muridnya: "Kalau ana tekan dekat tajwid enta, memang tak lepas tasmik ni. Nak ingat lagi. Nak perbetul tajwid lagi". Ada tempat tekankan tajwid ketika menghafal, ada tempat pejamkan sebelah mata bab tajwid. Walau tak nafi, yang bagus bacaannya tu ramai.
.
Kerana itu penting Talaqqi Musyafahah satu al-Quran. Perbetulkan tajwid sahaja. Ikutlah pengkhususan apapun kita. Bagi sahabat² yang masih di Ardil Kinanah, gunakan peluang yang ada. (Sejak Arab Spring, ramai juga syeikh dari Timur Tengah yang menetap di Malaysia. Kuantan ni pun ramai. Syeikh yang mutqin bacaannya lagi bersanad). Kalau dapat, habiskanlah talaqqi Hafs 'an Asim 30 juz paling kurang. Bagi teguh sikit tapak berdiri. Sebelum nanti anda ditanya: 
.
"Ustaz ni kata begini, tak tahu mana satu nak ikut"..😂😂
.
قال ابن المبارك؛
الإسناد من الدين ولولا الإسناد لقال من شاء ما شاء