Sabtu, 23 Mei 2020

Waktu bila wanita melayu bertudung labuh?

Kita cuba versi berbeza ye.
.
Mie lahir tahun 1950. Jadi umur Mie tahun ni 70 tahunlah. Bila Aiman Rasydan Wong tulis artikel berkait tudung orang melayu dalam THE PATRIOTS, jadi tertarik berbual balik dengan Mie. Sebelum ni dah pernah berbual tentang hal ini. Sebab kita pun pelikkan. Kata Mie;
.
Zaman Mie belajar di SMA Ampuan Fatimah dan Kulliah Padang Polo, Pekan. Sekitar tahun 1960an. Waktu itu, memang budaya pelajar wanita sekolah agama, pakai selendang nampak jambul. Hatta ustazah² sekalipun. Waktu ambil gambar kelas di kedai² cina, ustazah kelas sendiri akan free hair. Pelikkan? Tanya dekat Mie, memang tiada ke ustazah² yang pakai tudung penuh? Ada kata Mie, tapi seorang je, Ustazah Habsah, pengetua Kulliah Padang Polo ketika itu. Lulusan Kolej Islam Klang. Namun, waktu itu pelajar memang tak tahu kenapa Ustazah Habsah pakai tudung full begitu.
.
Ustazah Habsah ni isteri kepada Ustaz Taib, Mufti Pahang waktu itu. Ustazah Habsah juga kakak kepada Ustaz Mokhtar. Bagi yang follow krisis dalam Jemaah Alarqam, pasti nama Ustaz Mokhtar akan terpacul. Seorang tokoh ilmuan besar Negeri Pahang pada zamannya. Lulusan master dari Universiti Alazhar. Punyai hirarki yang agak tinggi dalam jemaah Alarqam. Namun, akhirnya berlaku krisis antara Ustaz Mokhtar dan pimpinan Alarqam, menyebabkan Ustaz Mokhtar bertindak keluar dari Alarqam pada Mei 1986. 
.
Tanya kepada Mie. Sebelum tu lagi, waktu kecil dulu bagaimana di Kampung Belimbing? Mie cakap yang pakai selendang tu ada, tapi sekadar tutup separuhlah. Masih nampak jambul.
.
Jadi tanya Mie, waktu bila mula budaya pakai tudung tutup sempurna ni berlaku di kampung Sri Makmur? 
.
---Maaf. Kita lapangkan dada. Lupakan dulu tentang masalah akidah jemaah Alarqam. Kita just fokus pada sejarah. Please, tukar mode kepada matang, rasional dan cuba fahami situasi ye---
.
Menurut pemerhatian Mie. Perubahan bermula bila "KEMPEN KESEDARAN" disebarkan oleh jemaah Alarqam, dalam tahun 1984. Waktu sebelum itu, memang budaya masyarakat memakai selendang nampak jambul. 
.
Suatu ketika di masjid. Mie bertemu dengan ustazah² dari Jemaah Alarqam. Mie tanya, kenapa pakai macam ni? (full tudung penuh). Ustazah tu jawab; "Inilah pakaian Islam". Kemudian ustazah tersebut jelaskan lebih teliti tentang aurat. Mie jadi tertarik. Dari situlah timbul kesedaran, Mie mula belajar untuk pakai tudung labuh. Kata Mie, tudung labuh pun dah mula dijual ketika itu. Mie masih bekerja dengan FELCRA. Jadi ramailah pula staf² yang tertarik dan puji dengan perubahan pakaian Mie. Alhamdulilah, sedikit demi sedikit, makin ramai yang mula timbul kesedaran dan mula bertudung penuh.
.
Macam zakat untuk anak yatim yang kematian ayahlah. Cara nak bayar perlukan keizinan mulut dari waliyyul mal. Jika tiada, maka kena minta izin mulut dari qodhi. Tidak boleh jika mak bayar begitu sahaja. Dan izin tersebut perlu dilafazkan secara mulut. Cukup minta izin, nanti nak bayar zakat guna duit mak pun tidak mengapa. Situasi inipun jarang yang tersedar. (Rujukan: Al-bahru al-Wafi Wa an-Nahru as-Sofi)
.
Sebab tu penting GERAKAN KESEDARAN.