Khamis, 7 Mei 2020

Masjid, Madrasah dan Maqbaroh (Perkuburan).

Masjid Alazhar terkenal disebabkan banyaknya kelas talaqqi yang disusun. Masyarakat boleh pilih kelas mana nak masuk. Ada kelas untuk yang mula nak belajar (Mubtadi). Jika Fiqh mungkin fokus kepada Matan Risalah Jamiah, Matan Abi Syuja', Safinatun Naja atau Zubad Ibn Ruslan. Ada kelas untuk pertengahan (Mutawassit). Fokusnya lebih kepada bincang masail, contohnya Muqaddimah Hadromiah, Syarah Yaqut Nafis. Ada juga kelas untuk yang dah mahir (Muntahi), contohnya baca Kitab Minhaj Tolibin Imam Nawawi.
.
Pondok Pasir Tumboh, Kelantan. Masjidnya hidup dengan pengajian. Pelbagai lapis jemaah datang mengaji. Ada peniaga bundle, penjaja, pemilik syarikat bas. Kelas pengajian ada banyak. Penduduk setempat akan pilih ikut kesesuaian. Ada 6 marhalah. Dari baca kitab jawi yang asas. Pertengahan. Sehinggalah kepada mengaji Kitab Arab Fathul Wahhab. Sangat² meriah. 
.
Masjid Negeri Pahang kita. Dari sudut silibus kelas al-Quran nya mantap. Disusun ikut kemampun. Ada kelas iqra, kelas tajwid, kelas pertengahan (tumpu makhraj dan sifat), kelas talaqqi, kelas hafazan, kelas Nahu-Saraf, kelas tarannum. Ikutkan dulu dah ada kelas Qiraat, tapi tiada sambutan waktu itu. Insha Allah, 2-3 tahun lagi mungkin dah ada sambutan, sebab ramai dah khatam kelas talaqqi.
.
Sebahagian masjid. Pengurusan, aktiviti dah mantap. Cuma muqorror (silibus) pengajian je kena lebih sistematik. Banyak masjid tumpukan unsur tazkiah (penyucian jiwa). Bagus. Cuma, itu hanya satu juzu dari Ilmu Fardhu Ain yang 3. Pengajian Fiqh dan Tauhid (Akidah) selalu terpinggir. Adakala dua minggu sekali, sebulan sekali. Sayanglah. Mungkin masjid kecil agak payah nak tiru seperti Masjid Alazhar, dipecahkan marhalah, sebab jemaah pun terhad. Tapi boleh tiru style pondok.
.
Di Pondok Sri Damai. Setiap minggu pasti akan lalu 3 ilmu fardhu ain tersebut. Isnin (Kitab Aqidatun Najin - Tauhid), Selasa (Kitab Sabil al-Muhtadin - Fiqh), Rabu (Kitab Hikam Jawi - Tasawwuf), Jumaat (Kitab Bughyah Tullab - Fiqh), Sabtu dan Ahad (Kitab Sairus Salikin - ada tiga²). Sekadar sebut kelas lepas maghrib. Jadi tamam (complete), ketiga² ilmu fardhu ain dipelajari. Selain Tajwid (untuk betulkan rukun qouli (bacaan) dalam solat). Baca kitab dari kulit ke kulit tanpa langkah bab.
.
Ilmu Fardhu Ain ni ilmu yang semua orang wajib belajar dan tahu. Jika tidak, dia tak lepas di Padang Mahsyar nanti. Masjid pula satu²-nya tempat tumpuan masyarakat jika nak berubah dan kembali kepada Allah. Jadi, tak dapat tidak. Masjid mesti jadi madrasah.
.
Teringat sewaktu sesi bersama Ustaz Lokman (Ustaz Pilot), seorang ahli muzakarah fatwa haji kebangsaan. Katanya. Antara sebab ustaz bertungkus lumus dalam hal ehwal haji ni ada dua. Pertama, sebab ustaz tengok cara ayahnya meninggal yang sangat husnul khatimah (ayahnya bekas pengelola Tabung Haji). Kedua, ustaz nak selamatkan "lubang kubur" jemaah. Kerana haji ini terlalu banyak masail yang terlibat, dan tak ramai yang mahir tentang hukum-hakamnya.
.
Jadikanlah Masjid sebagai Madrasah. Supaya 
 dapat selamatkan lebih banyak "lubang kubur" ahli qoryah kita.